Prof. Dr. Dirk Holtbrügge
Inhaber des Lehrstuhls für Betriebswirtschaftslehre, insbesondere Internationales Management
Lebenslauf
Dirk Holtbrügge studierte von 1983 bis 1989 Wirtschafts- und Sozialwissenschaften an der Universität Dortmund, wo er 1995 promovierte und 2000 habilitierte. 2001 übernahm er die Vertretung der Professur für Internationales Management an der RWTH Aachen. Prof. Holtbrügge ist seit Februar 2002 Inhaber des Lehrstuhls für Internationales Management an der Universität Erlangen-Nürnberg. Ablehnung von Rufen an Universitäten in Aachen, Berlin, Hamburg und Lahr. Seit 1995 hat er zahlreiche Lehr- und Forschungsaufenthalte unternommen, unter anderem in China, Frankreich, Großbritannien, Indien, Japan, Russland, Südafrika und den USA.
Zu den Forschungsschwerpunkten von Prof. Holtbrügge zählen Management in multinationalen Unternehmungen, interkulturelle Managementforschung, Management in Emerging Markets (China, Indien, Russland), internationales Personalmanagement, Corporate Social and Environmental Responsibility. Prof. Holtbrügge ist Internationaler Studiendekan des Fachbereichs Wirtschafts- und Sozialwissenschaften und ist für die Gestaltung des MBA-Programms des Fachbereichs mitverantwortlich. Im Handelsblatt-Ranking 2010, 2012 und 2014 sowie im Wirtschaftswoche-Ranking 2019 und 2022 wurde er als einer der führenden Betriebswirte in Deutschland, Österreich und der Schweiz ausgezeichnet. In der ‚Stanford University’s Top 2 percent scientists list‘ wird er als einer der 2% am häufigsten zitierten Wissenschaftler im Jahre 2020 aufgeführt.
Mehr Informationen finden Sie auch auf der Website des Lehrstuhls.
2024
Apologize or deny? How companies defend legitimacy of Wall street, Main street, and Market street after corporate misconduct
In: Corporate Social Responsibility and Environmental Management (2024)
ISSN: 1535-3958
DOI: 10.1002/csr.2951
, , :
2023
Sustainability transitions through electric vehicles: The relevance of network externalities
Taylor and Francis, 2023
ISBN: 9781003808510
DOI: 10.4324/9781003329909-9
, :
What drives the dissemination of CSR practices in global value chains? An institutional and psychological perspective
In: International Business Review (2023), Art.Nr.: 102218
ISSN: 0969-5931
DOI: 10.1016/j.ibusrev.2023.102218
, , :
Bridging distance through zooming? The use of virtual assignments in multinational corporations
In: Journal of Global Mobility (2023)
ISSN: 2049-8799
DOI: 10.1108/JGM-10-2022-0056
, :
2022
Dynamics of Organizational Identification in the Wake of a Foreign Acquisition
In: J APPL BEHAV SCI (2022), S. 002188632210809
ISSN: 0021-8863
DOI: 10.1177/00218863221080951
, :
Intercultural Management. Concepts, Practice, Critical Reflection
London / UK: SAGE Publication Ltd., 2022
ISBN: 1529789745
:
Personalmanagement
2022
ISBN: 9783662657416
DOI: 10.1007/978-3-662-65742-3
:
Shaping the attitudes of Russian managers in ethical issues - personal attributes and environmental pressure
In: International Journal of Emerging Markets (2022)
ISSN: 1746-8809
DOI: 10.1108/IJOEM-05-2021-0779
, , :
2021
When the Chinese guy becomes the female IT specialist Liu – a conceptualization of reputational shifts in international assignments
In: Journal of Global Mobility (2021)
ISSN: 2049-8799
DOI: 10.1108/JGM-02-2021-0011
, :
Antecedents of corporate misconduct: A linguistic content analysis of decoupling tendencies in sustainability reporting
In: Business Ethics, the Environment & Responsibility (2021)
ISSN: 2694-6416
DOI: 10.1111/beer.12361
, :
Methodological issues in family expatriation studies and future directions
In: International Studies of Management and Organization 51 (2021), S. 95-115
ISSN: 0020-8825
DOI: 10.1080/00208825.2021.1927310
, :
Expatriates at the base-of-the-pyramid. Precarious employment or fortune in a foreign land?
In: Journal of Global Mobility (2021)
ISSN: 2049-8799
DOI: 10.1108/JGM-08-2020-0055
:
2020
Decoupling in CSR reports: A Linguistic Content Analysis of the Volkswagen Dieselgate scandal
In: International Studies of Management and Organization 50 (2020), S. 253-270
ISSN: 0020-8825
DOI: 10.1080/00208825.2020.1811523
, :
Blockchain technology in international business: changing the agenda for global governance
In: Review of International Business and Strategy (2020)
ISSN: 2059-6014
DOI: 10.1108/RIBS-06-2019-0078
, :
Moderators and mediators of cross-cultural training effectiveness: Literature review and development of a conceptual model
In: European Journal of International Management 14 (2020), S. 293-326
ISSN: 1751-6757
DOI: 10.1504/EJIM.2020.105544
, :
Huawei at Bay? A View on Dependency Theory in the Information Age
In: Palgrave Macmillan (Hrsg.): Palgrave Studies of Internationalization in Emerging Markets, Cham: Palgrave Macmillan, 2020, S. 291-308 (Huawei Goes Global)
ISBN: 9783030475635
DOI: 10.1007/978-3-030-47564-2_13
, :
2019
Preparation for Foreign Assignments
In: Personalführung 12/1 (2019), S. 22-27
ISSN: 0723-3868
:
International Activities of Football Clubs, Fan Attitudes and Brand Loyalty
In: Journal of Brand Management 26 (2019), S. 410-425
ISSN: 1350-231X
DOI: 10.1057/s41262-018-0136-y
, :
CSR Orientation of Future Top Managers in India
In: Journal of Indian Business Research 11 (2019), S. 162-178
ISSN: 1755-4195
DOI: 10.1108/JIBR-01-2018-0039
, :
Experiential Learning in the Digital Context: An Experimental Study of Online Cultural Intelligence Training
In: Journal of Teaching in International Business 30 (2019), S. 147-174
ISSN: 0897-5930
DOI: 10.1080/08975930.2019.1663775
, :
Knowledge sharing of inpatriates: Empirical evidence from an ability–motivation–opportunity perspective
In: Employee Relations (2019)
ISSN: 0142-5455
DOI: 10.1108/ER-03-2018-0073
, , :
2018
Personalmanagement
Berlin: Springer, 2018
:
Political Strategies of Chinese Firms in Germany. An Institutionalist Perspective
In: International Journal of Emerging Markets 13 (2018), S. 1438-1456
ISSN: 1746-8809
DOI: 10.1108/IJoEM-11-2017-0431
:
Market Entry Strategies and Performance of Chinese Firms in Germany: The Moderating Effect of Home Government Support
In: Management International Review (2018), S. 1-24
ISSN: 0938-8249
DOI: 10.1007/s11575-017-0334-y
, :
Stakeholder pressures, CSR practices, and business outcomes in Denmark, Germany and the Netherlands
In: European Journal of International Management 12 (2018), S. 472-500
ISSN: 1751-6757
DOI: 10.1504/EJIM.2018.092846
, , , , , :
CEOs’ cultural and demographic attributes and organisational performance of Indian SMEs: an upper echelon approach
In: International Journal of Entrepreneurial Venturing Vol. 10 (2018), Art.Nr.: 483-512
ISSN: 1742-5360
DOI: 10.1504/ijev.2018.094606
, , :
2017
Biculturals, team facilitation and multicultural team performance: an information-processing perspective
In: European Journal of Cross-Cultural Competence and Management Vol. 4 (2017), S. 236-262
ISSN: 1758-1508
DOI: 10.1504/EJCCM.2017.10005312
URL: http://www.inderscience.com/offer.php?id=84521
, :
Nachhaltigkeitsinnovationen durch länder- und sektorübergreifende Partnerschaften
In: Burr, Wolfgang und Michael Stephan (Hrsg.): Technologie, Strategie und Organisation, Wiesbaden: Springer Gabler, 2017, S. 239-260
, :
Email Communication Styles across Cultures
In: Young Yun Kim (Hrsg.): The International Encyclopedia of Intercultural Communication, Wiley, 2017, S. 1-5
DOI: 10.1002/9781118783665.ieicc0246
, :
Beyond Adjustment: Cultural Boundary Spanning
In: J. M. Munoz (Hrsg.): Global Business Intelligence, New York: Routledge, 2017, S. 23 - 35
, :
The Internationalization of Firms. Case Studies from the Nürnberg Metropolitan Region
München: 2017
(Nürnberger Edition zum Internationalen Management)
, (Hrsg.):
2016
Study Abroad Programs: Individual Motivations, Cultural Intelligence, and the Mediating Role of Cultural Boundary Spanning
In: Academy of Management learning & education 15 (2016), S. 1-21
ISSN: 1537-260X
DOI: 10.5465/amle.2015.0128
, :
Which Factors Drive FDI Location Choice Success in India? An Empirical Study Based on Porter’s Diamond Model.
In: International Journal of Business and Emerging Markets Vol. 8 (2016), S. 3-29
ISSN: 1753-6219
, :
Country-of-origin effects in a global market: The case of China
Palgrave Macmillan, 2016
ISBN: 9781137602275
DOI: 10.1057/978-1-137-60228-2_13
, :
The impact of brand associations on brand loyalty in the football industry A comparison of fans from developed and emerging football markets
In: Sport, Business and Management 6 (2016), S. 499-519
ISSN: 2042-678X
DOI: 10.1108/SBM-06-2016-0026
, , :
Expatriate adjustment: A review of concepts, drivers, and consequences
In: Benjamin Bader, Tassilo Schuster, Anna Katharina Bader (Hrsg.): Expatriate Management: Transatlantic Dialogues, Palgrave Macmillan, 2016, S. 297-336
ISBN: 978-1-137-57405-3
DOI: 10.1057/978-1-137-57406-0_10
, , :
Prof. Dr. Dirk Holtbrügge
- Telefon: 09115302-95452
- E-Mail: dirk.holtbruegge@fau.de